Häääär kommer mitt bidrag!

26 maj 2010
Dagarna har gått väldigt fort sedan förra veckan. Efter allt plugg och alla förberedelser så var det helt plötsligt karneval i torsdags. Det var nämligen då det var Karnevalskålles. Alla jobbare och tjänstemän möttes på vår innergård, öppet i tak, grillarna igång, för att käka trerätters och fira att karnevalen äntligen hade kommit till oss.

Temat på Gbgs karneval var ju Karnevollywood så merparten av alla sittande hade gått in för utklädnaderna, minst sagt. Emelie, Henrik och Anders hamnade i C-delen av sydsvenskan när de var utklädda till Avatarer på röda mattan. Själv var jag utklädd med smoking-joker. Sprang runt och var väldigt dräggig och viskade till diverse folk. Why so serious? On top of that fick jag inte ens komma in på kålles.

Fredagen inleddes med jobb på AF-borgen. I Café Athen hade vi inrett precis som om vi hade blivit teleporterade till självaste Tyrolen. BIERSTUBE - Ölstuga a la Lund. Vi sålde bratwurst, knödel och hela faderutten. Vi hade lederhosen och spelade uteslutande tysk musik eller åtminstone lite dragig tyskinspirerad sådan.


Efter ett antal timmars arbete i Bierstuben, begav jag mig till Göteborgs nation för att jobba vidare där. Först hade jag några minuter på mig att titta på när Petter uppträdde på vår kära innergård. Magiskt bra när han körde "Det går bra nu" och "Älskar din stil". Väl på arbetet så hände det inte särskilt mycket. Folk försvann ganska snabbt efter spelningen, antagligen trötta och sugna på att duscha. Vi satt mest och städade lite smått, rökte någon cigarett kanske och bara göttade oss i solskenet.

Därefter begav vi oss ut, även denna natt, på Karnevalskålles. Petter och hans band följde också med. Belägrade den stora baren.

På lördagen var det ju givetvis dags för den alltför fantastiska Hoffmaestro-dagen. Hoffmaestro skulle nämligen spela lite senare på kvällen och det var något vi alla såg fram emot hela dagen. Philip sov ju hos mig hela helgen och han verkade lite smått avundsjuk på mig för att vi hade kunnat fixa dem till vår lilla innergård. På dagen gled man mest runt och mös lite smått för att kunna ladda inför kvällen. Jag skulle egentligen ha jobbat i Bierstuben under natten men var också tvungen att jobba på hoffmaestro.

Hoffmaestro var grymma när de körde. Alla låtar kände man igen och det var verkligen fart i hela gänget när de stod på scen. Många som bor uppe på 3e och 4e våningen på nationen har härliga videoklipp när hela publikhavet bara gungar fram och tillbaka på begäran av hoffmaestro.

Efter hoffmaestro jobbade jag en stund på bierstuben. Det var mysigt att springa omkring och fota, servera några öl och lyssna på live tysk musik. Men efter ett tag blev jag superstressad och var tvungen att springa till Nummer 15 och jobba. Karnevalskålles skulle återigen fyllas med folk och jag skulle vara barchef i stora baren. Med extra lång karnevalsöppettid. Kl 3 på natten fick vi äntligen stänga igen, trots att lilla dansgolvet fortfarande var fullt av fulla studenter som bara ville ha mer, mer, mer.

Själv tog jag det ganska lugnt och jobbade inte alltför hårt. Det behövdes som tur inte i stora baren, även om Hoffmaestro och Salem al Fakir svängde förbi.

På söndagen var jag helt ledig, därav ganska taggad inställning. Philip och jag begav oss in till stan för att käka ganska tidig brunch med två av hans kompisar. Det var här jag kom på att jag inte ätit någonting sedan i fredags kl 14. Klockan var nu 14.00 och det var söndag.

Efter en stund var det dags att bege sig till nationen för att titta på ett härligt isländskt band som Stefan hade fixat. De var superduktiga, mellan 18 och 20 år. Retro Stefson hette de och presterade verkligen på ett ypperligt sätt. På grund av miljöförvaltningen hade vi bara fått tillstånd att ha musik under tre timmar per dag, så tyvärr fick de bara en kortare spelning, men gud vad duktiga de var ändå.

Efter spelningen kollade jag på Lundakarnevalens spex. Ett intensivt, ganska kort spex som i och för sig var fantastiskt roligt. Jag är verkligen spexare innerst inne och även om jag och Fanny satt ganska långt bak var det satans kul!

På kvällen hade vi jobbarfesten för alla oss som jobbat på göteborgs nation under karnevalen - sexa. Fullt med folk som släppte loss efter ett gött krökhäng i botaniska trädgården. Många ölfat gick åt och alla blev saligt fulla verkligen. När klockan var tre på natten begav de flesta sig hemåt. Inte jag. Jag tappade först bort Anders och de andra grabbarna, som det egentligen var tänkt att jag skulle gå till Lundakarnevalens dans med. Istället drog jag till lite andra kompisar som precis hade stängt ner sitt eget tält. Väldigt roligt tema och de var också taggade. Jag gjorde bort mig lite, dansade lite och snackade lite.

Sen gick jag bort till AF-borgen igen för där stod en massa folk och dansade. En radiostation hade nämligen smällt upp ett radiobås som spelade musik till klockan var halv 8 på morgonen. Där stod jag och dansade till jag inte visste mitt namn längre.

Måndagen var tung. Vaknade ganska full vid 16-tiden. Gick och köpte pizza. Sen var den karnevalen 2010 slut.
2010-05-26 @ 21:23:31 Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0