Fortfarande i Malmö

29 maj 2010
Fortfarande kvar i Malmö. Det ni! Jag som ändå har stora svårigheter med att hålla mig kvar här. Johan åkte tillbaka till Lund för någon timme sedan och jag satte mig ner för att käka med familjen. Det blev grillade ribs och en god sallad till. Lillasystern fick göra lite god marängswivshhc till efterrätt, hur nu det stavas.

Dagen har bjudit på en del trevligheter. Framförallt var det trevligt igår, att bara skippa krök och allt vad det heter, för att istället bara ta det lugnt och glömma stressen i Lund.

Som jag skrev innan idag har jag lyssnat en del på P3 dokumentär idag. Det började lite lugnt om den allmänna arvsfonden, dit alla arvspengar går om arvlåtaren inte har någon släkt eller upprättat något testamente.

Ungefär 1800 personer i Sverige dör varje år utan att ha någon närstående och en jurist som just arbetade på Allmänna arvsfonden hade sett möjligheterna med de här bortgångna, ensamma själarna. Han stal deras pengar. Till slut hade han förskingrat över 60 miljoner, men kunde inte hålla tyst om det utan skröt om det på krogen. Detta ledde till att han åkte fast. Klantarsel.

Sen lyssnade vi på en dokumentär från 2005. Den handlade om en spion i Sverige under kalla kriget. Han åkte fast för att ha hjälpt ryssarna givetvis och fick sota för det. Livstid på anstalt. Tro det eller ej lyckades han rymma och höll sig gömd för svenska myndigheter under 7 år tills dess att han tröttnade på att leva i Ryssland. Göran Persson beviljade honom nåd varpå hans livstidsdom tidsbegränsades. Men att ha lyckats rymma från en anstalt och sen hålla sig undan i 7 år är verkligen inte illa. Stig Bergling verkar ha haft koll på systemet.

Jag rekommenderar starkt P3 dokumentär. Det funkar skitbra att plugga till, är intressant och allmänbildande.


2010-05-29 @ 22:32:43 Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0