2½ böcker ? 2½ bok?

3 mars 2010
Tvätten ligger på golvet sen 2 veckor tillbaka och smutstvätten ligger i resväskan (som i sin tur också ligger på golvet). Skrivbordet är fullt av räkningar från Café, vattenglas, sladdar, näsdukar och pennor. Sängen är obäddad och persiennerna är nerdragna. Trots att det låter som en ungkarlslya/grotta så ser det inte alltför ostädat ut. Men jag vill gärna städa lite ändå och hitta någon sorts inre ro som lätt blir följden av ett städat rum.

Varför vill jag städa? Jo, det kan ha något att göra med min olästa bok om äktenskap också ligger på mitt skrivbord. Ligger nu 2½ böcker ur fas.

Det är också en intressant diskussion. Säger man egentligen 2½ man eller 2½ män? Jag har alltid hävdat att man säger 'två och en halv bok' eftersom slutet 'en halv böcker' låter helt fel. Men å andra sidan är det ju plural vilket föranleder användandet av tillhörande form. Jag hatar i vilket fall att ständigt behöva fundera över detta varje gång TVn skriker '2 ½ män börjar strax på kanal 6'.

Ge mig svar snälla. Hur säger man?

2010-03-03 @ 12:03:58 Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0