Psykologilektion

15 juni 2010
Sitter hemma i min lilla soffa och har precis kommit hem från golfbanan. Jag fattar inte vad det är med mig men jag spelar så satans mycket golf. Jag har avverkat 108 golfhål de senaste fyra dagarna. Det är 27  hål om dagen i snitt. Så mycker har jag nog aldrig spelat innan.

Idag blir det en del fotboll men sen ska jag och familjen ha en liten sista måltid innan alla försvinner åt sina håll. Claes är redan iväg på businesstrip, Pernilla ska iväg till Thailand i 3 veckor med pappa och jag ska ju iväg och jobba i princip dygnet rund, landet runt med Telenor Xpress. Jag är mer och mer taggad för varje dag som går. Fick lite olika tips igår från mamma om säljteknik till olika personligheter.

Carl Jung, den gamla psykologi-stofilen, har utarbetat 4 stycken personligheter som alla behöver bli bemötta på olika sätt vid försäljning. Det finns de som är trevliga och alltid försöker vara de flesta till lags. De behöver bli vänligt bemötta, lugnt och sansat och man ska nästan försöka bli lite smått kompis med dem.

Sen finns det analytiska personer som är lite mer strikta och ska gå igenom varenda liten sida av avtal och annat. Till dem ska man fatta sig kort och koncist och inte utelämna någon detalj. Man ska ge dem god tid att bestämma sig även om det är mycket sällan de fattar beslut på stående fot.

De som är Pådrivare vill vara så produktiva som möjligt. Klär sig ofta snyggt och har bra stil. Är ofta upptagna med annat och har sällan respekt för sådana som står och säljer. Men om man nu får kontakt med dem ska man vara rakt på sak. Man ska säga vad de vinner på det och vilken sanslöst bra deal det är. Man ska sköta allt åt dem, det ska gå snabbt och det enda de ska behöva göra är att skriva på ett papper.

Sen finns det de som är uttrycksfulla. De ska man nästan inleda med att berömma för deras trendiga kläder eller coola appearance. De behöver bli omtyckta och man ska nästan bli kompis med dem på studs. Man ska ta det lugnt och i princip bara övertala dem lite lätt. Det enda de ska behöva göra är att skriva på. Uttrycksfulla är inte alltid superstressade och står gärna kvar en stund och leder samtalet. De pratar gärna på och är ofta impulsiva.

4 profiler. Givetvis går det att vara lite av varje och då får man anpassa sina säljknep efter varje situation. Vi får se hur jag fixar det. Förhoppningsvis kommer jag att sälja runt 4 abonnemang per dag.
2010-06-15 @ 18:30:43 Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0