RECENSION: 2 steg från paradise

6 december 2010
Håkan Hellströms nya album är genialt. Allt från den najsiga flöjtslingan i Det här är min tid till den ansträngda skönsången i låten River en vacker dröm är något utöver det vanliga. Texterna på albumet 2 steg från paradise är mer poetiska än tidigare och ger oss en insyn i 36åriga Håkan Hellströms liv. Texterna känns mer mogna när Hellström nu sjunger om sin son, om gamla minnen och om en äldre syn på livet. Det hela känns mer behagligt och är faktiskt precis vad jag hade önskat när jag först såg att Håkan kommit med nytt.

 

Hellström spelade i Lund för inte så länge sen, men jag kunde inte gå just den kvällen. Ett ödesdigert beslut med tanke på hur fina ord som skrevs om honom dagen efter. Det är mer än 10 år sedan Håkan släppte sitt album känn ingen sorg för mig Göteborg och när Håkan nu släppt sitt 6e (?) album griper han fortfarande tag precis som han gjorde när man hörde Kom igen lena för första gången.

 

Sen var det, det här med Saknade te havs, som är en fantastisk härlig visa. Lyssna och mys. Det finns en anledning till att det är den och river en vacker dröm som hamnade på samma singel.

 

2010-12-06 @ 16:09:37 Whats up? MUSIC! Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0